Kursna lista

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Prognoza vremena
  Korisni linkovi
Informacioni Centar Za Razvoj Potiskog Regiona
Fond za podršku investicija u Vojvodini
Serbia Investment and Export Promotion Agency
Regionalna Privredna Komora
Agencija za Privredne Registre
 

OSNIVANJE PREDUZEĆA  

VODIČ ZA OSNIVANJE DRUŠTVA SA OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU (DOO) NA TERITORIJI OPŠTINE KANJIŽA

Društvo sa ograničenem odgovornošću (DOO) jeste privredno društvo koje osniva jedno ili više pravnih i/ili fizičkih lica (domaća i/ili strana) u svojstvu članova društva, radi obavljanja određenih delatnosti pod zajedničkim poslovnim imenom.

Društvo sa ograničenom odgovornosću može imati najviše 50 članova.

Izbor imena je često težak proces osnivanja. Ono čini deo identiteta celokupnog posla. U praksi sastavni deo imena čini najčešće lično ime osnivača (vlasnika) kojem se dodaje i ime firme.
Proces uključuje obavezno i proveru da li je ime zauzeto na sajtu Agencije za privredne registre.


1. SASTAVLJANJE  AKTA O OSNIVANJU DOO

Akt o osnivanju DOO može biti Odluka o osnivanju (u slučaju kada se radi o jednom osnivaču društva) ili Ugovor o osnivanju (zaključen između više osnivača). Ovi dokumenti predstavljaju najvažnije dokumente u toku registracije firme.

Akt o osnivanju treba da sadrži :

  1. Puno ime i prebivalište svih fizičkih lica i poslovno ime i sedište pravnog lica-člana društva
  2. Poslovno ime i sedište društva
  3. Delatnost
  4. Naznačenje vrste i vrednosti uloga svakog osnivača i opis i vrednost nenovčanog uloga
  5. Ukupan iznos troškova osnivanja, a po potrebi i iznos troškova pre započinjanja poslovanja
  6. Odobrene posebne pogodnosti bilo kom licu koje je učestvovalo u osnivanju ili pre osnivanja društva
  7. Druge elemente značajne za poslovanje.

DOO pored osnivačkog akta može imati i ugovor članova društva kojim se uređuje naročito poslovanje društva i upravljanje. Ugovor članova društva ne dostavlja se uz prijavu za registraciju.

2. ODREĐIVANJE OSNOVNOG KAPITALA DOO
 
Osnovni kapital DOO može biti novčani i nenovčani.

Minimalni novčani deo osnovnog kapitala iznosi 500,00 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu, od čega se najmanje polovina uplaćuje na privremeni račun do registracije društva, a ostatak se uplaćuje na račun društva u roku od dve godine od dana registracije.

3. UPLATA OSNIVAČKOG ULOGA NA PRIVREMENI RAČUN

Kao što je gore navedeno, minimalmo je potrebno uplatiti 250 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu. To se radi u banci. Banka će prilikom uplate tražiti osnivački akt DOO (nije potrebno da bude overen) i osnivač mora da lično uplati novac u banci. Nakon uplate banka izdaje potvrdu o uplati osnivačkog kapitala na privremeni račun.

4. OVERA AKTA O OSNIVANJU

Osnivački akt overava se u sudu koji je mesno nadležan po osnovu sedišta DOO. Akt overavaju osnivači svojim potpisom, a na uvid je potrebna lična karta za domaća lica ili pasoš za strana lica.

5. OVERA OP OBRASCA

OP obrazac (obrazac overe potpisa ovlašćenih za zastupanje) sadrži potpise lica koja su prema osnivačkom aktu ovlašćena za zastupanje privrednog društva.

6. UPLATA TAKSA ZA AGENCIJU ZA PRIVREDNE REGISTRE

Potrebno je uplatiti dve takse:

  1. Taksa Agenciji za privredne registre 4.000,00 dinara
  2. Taksa Republičkom zavodu za statistiku – 1.750,00 dinara radi dobijanja jedinstvenog matičnog broja firme

7. PODNOŠENJE REGISTRACIONE PRIJAVE OSNIVANJA DOO

Obrazac ZAHTEVA ZA REGISTRACIJU dobija se preko Interneta sa adrese www.apr.gov.rs.
Registraciona prijava se podnosi Agenciji u jednom primerku, neposredno ili poštom; moguće je registracionu prijavu poslati i elektronskim putem.
Podnosilac registracione prijave je dužan da, u roku od 5 dana od dana podnošenja registracione prijave elektronskim putem, dostavi Agenciji original dokumentacije na adresu Agencije za privredne registre, 11 000 Beograd, ul. Brankova br. 25.

8. POTREBNA DOKUMENTACIJA KOJA SE PRILAŽE UZ ZAHTEV AGENCIJI ZA PRIVREDNE REGISTRE

  1. Dokaz o identitetu osnivača (fotokopija lične karte ili pasoša ako se radi o stranom fizičkom licu ili izvod iz registra u kojem je registrovano pravno lice)
  2. Osnivački akt društva (odluka ili ugovor)
  3. Potvrda banke o uplati novčanog uloga na privremeni račun
  4. Sporazum osnivača o vrednosti nenovčanog uloga, ako on nije sadržan u osnivačkom aktu
  5. Odluka o imenovanju zastupnika, ako zastupnik nije određen osnivačkim aktom
  6. Overen potpis zastupnika.

9. DOBIJANJE REŠENJA O OSNIVANJU

Ukoliko su ispunjeni svi uslovi za registraciju, registrator, u roku od 5 dana od dana podnošenja registracione prijave, donosi rešenje kojim se zahtev iz registracione prijave usvaja i registracija bez odlaganja sprovodi u Registar.
Ukoliko nisu ispunjeni uslovi za registraciju, Agencija za privredne registre donosi zaključak da se isprave greške ili dopuni dokumentacija.
Rok za dopunu ili ispravku je 30 dana od dana donošenja zaključka.
Rešenje može preuzeti lično osnivač, može ga preuzeti punomoćnik sa overenim punomoćjem ili može stići preporučeno poštom.

10. IZRADA PEČATA

Nakon dobijanja rešenja potrebno je izraditi pečat DOO. Pečatom će biti overavan svaki potpis ovlašćenog(ih) lica privrednog društva.

11. DOBIJANJE PIB-a

Dokumenta koja se prilažu uz ovaj zahtev jesu: kopija rešenja o osnivanju DOO iz Agencije za privredne registre, fotokopija lične  karte direktora ili svih osnivača kao i pečat. Nakon dobijanja PIB-a otvara se račun u banci. Otvaranje računa u banci traje jedan dan.

12. TERENSKA KONTROLA OD STRANE PORESKE UPRAVE


Danom podnošenja prijave za dobijanje PIB-a, terenska kontrola Poreske uprave dobija nalog da proveri podatke navedene u prijavi za dobijanje PIB-a.


To znači da će inspektor/ka Poreske uprave doći na adresu navedenu kao sedište firme u prijavi za PIB. Po pravilu inspektor/ka se prethodno najavi telefonom. Tom prilikom potrebno je dati na uvid sledeću dokumentaciju:


– rešenje o registraciji
– osnov korišćenja prostora kao sedišta firme (overen ugovor o zakupu, vlasnički list, saglasnost roditelja kao vlasnika stana, ugovor o kupovini stana i slično)


Potrebno je da bude prisutan direktor ili drugo ovlašćeno lice firme; potrebno je imati pečat sa sobom, jer se tom prilikom pravi zapisnik koji se potpisuje i pečatira. Ukoliko se procedura iz nekih razloga ne završi u sedištu DOO, ostatak se završi u kancelariji poreskog inspektora.


13. OTVARANJE RAČUNA U BANCI (ELEKTRONSKO BANKARSTVO, PLATNE KARTICE)


Nakon dobijanja PIB-a otvara se račun u banci.
Prvo treba izabrati banku koja najviše odgovara potrebama. Stvari koje treba imati na umu prilikom izbora banke su:


– tarifnik (visina provizija za plaćanje)
– lokacija (udaljenost od obavljanja posla, jer hteli ne hteli biće više slučajeva kada ćemo ići do ekspoziture banke gde smo otvorili račun)
– elektronsko bankarstvo (kod gotovo svih banaka jefitnije je plaćati putem elektronskog bankarstva; kod nekih banaka je besplatno, a negde se plaća godišnja članarina; postoji više sistema za e-banking – neki su pogodni samo za one koji imaju stalnu vezu sa internetom, dok drugi omogućavaju i lokalni rad)
– krediti (često je lakše uzeti kredit kao firma nego kao pojedinac; banke po pravilu daju prednost pri oceni kreditne sposobnosti stalnim mušterijama, pa stoga nije loše graditi dobru reputaciju kod banke kod koje nameravamo da uzmemo kredit)
– platne kartice (postoje debitne i kreditne platne kartice i za firme; debitne platne kartice su vezane direktno za račun u banci i pogodne su za plaćanje reprezentacije, goriva i sličnih nabavki koje se mogu pravdati kao trošak firme).


Otvaranje računa u banci traje jedan dan.


14. PRIJAVA NA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE OSNIVAČA


Prema zakonskim propisima osnivač DOO je obavezno socijalno osiguran.
Naime osnivač DOO može zasnovati radni odnos u svom DOO, ali ne mora. Ukoliko je osnivač zasnovao radni odnos u svom DOO, tada se plaćaju porez i doprinosi na njegovu platu kao na platu bilo kog drugog zaposlenog. Osnovica za plaćanje doprinosa je zarada određena ugovorom o radu.
Međutim, osnivač DOO mora da plaća doprinose (35,8%) iako nije zasnovao radni odnos, a nije zaposlen u nekoj drugoj firmi. U tom slučaju osnovica za plaćanje doprinosa je oporeziva dobit koju završnim računom utvrdi računovođa, a složi se poreska uprava.
Ako fizičko lice-osnivač DOO, radi u nekoj firmi, a u sopstvenoj firmi nije zasnovao radni odnos, tada osnivač mora da plaća doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje (PIO – 22%). I u ovom slučaju osnovica za plaćanje doprinosa je oporeziva dobit koju završnim računom utvrdi računovođa, a saglasi se poreska uprava.
Prijava na osiguranje se vrši u Fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje.


15. RAČUNOVODSTVO


Već je iz svega gore navedenog jasno da treba da imate i računovođu. Ugovor sa računovodstvenom agencijom (firmom) je jedan od papira koji traži Poreska uprava radi otvaranja dosijea firme koji se vodi pri Poreskoj upravi.
Računovođu potražite pre nego što započnete postupak registracije. Možda će predložiti neke mogućnosti o kojima do tada niste ni razmišljali. A možete potražiti savete i od poreskih savetnika, i drugih konsultanata.


16. PODNOŠENJE DOKUMENTACIJE PORESKOJ UPRAVI


U Poreskoj upravi dobićete poreskog inspektora/ku prema početnom slovu firme. Taj inspektor nije za vjeki vjekova, već postoje i kod njih rotacije svakih nekoliko godina.
Radi kompletiranja predmeta pri poreskoj upravi potrebno je svom/svojoj poreskom/j inspektoru/ki dostaviti sledeću dokumentaciju (fotokopije):


– rešenje iz APR
– PIB-a
– ugovor sa bankom o tekućem računu
– karton deponovanih potpisa iz banke
– prijava na socijalno osiguranje za osnivača
– ugovor sa firmom kojoj je povereno vođenje poslovnih knjiga
– izjavu o zaposlenim radnicima
– izjavu o poslovnom prostoru
– izjavu o maloprodajnim, velikoprodajnim objektima i magacinima
– izjavu o osnovnim sredstvima


17. PODOŠENJE PRIJAVE ZA AKONTACIJU POREZA NA DOBIT


Pored gore navedenog, inspektoru je potrebno dostaviti i prijavu za akontaciono utvrđivanje poreza na dobit. Naime DOO mora proceniti prihode i rashode za prvu poslovnu godinu (od dana osnivanja do kraja godine). Procena treba da je istinita, a eventualno je može proveriti poreski inspektor.
U zavisnosti od toga da li je predviđen dobitak za prvu godinu ili ne, postoji ili ne obaveza plaćanja akontacije poreza na dobit. Tako ako je procenjeno da se do kraja godine ostvari dobitak od 100.000 dinara, treba platiti porez od 10.000 dinara (poreska stopa je 10%). Akontacije poreza na dobit se plaćaju do 15. u mesecu za prethodni mesec. Ukupnu akontaciju od 10.000 bi podelili sa brojem meseci do kraja godine i toliko novca uplaćivali mesečno.
Na kraju godine bi se utvrdila stvarna dobit i stvarna obaveza za porez na dobit. Tada bi se uplatila samo razlika poreza, ili ako postoji pretplata ona bi ostala na naredne periode.


18. PRIJAVA KOMUNALNE TAKSE (FIRMARINA) I NAKNADE ZA GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE


Kako je navedeno ranije, komunalna taksa je prihod grada ili opštine. Sama lokalna samouprava određuje visinu ove takse, s tim što ona ne može biti viša od zakonom propisanog iznosa.
Tako je i Skupština grada Beograda donela Odluku o lokalnim komunalnim taksama za teritoriju Grada Beograda. Tom odlukom ceo Beograd je razvrstan u zone, a u zavisnosti od tog kojoj zoni pripada lokacija sedišta DOO utvrđuje se visina komunalne takse (firmarine). Na sajtu www.finansijebgd.org možete preuzeti Odluku, a za visinu firmarine po zonama možete pogledati pod posebnim podnaslovom u okviru poglavlja Porezi i poreska uprava.
Takođe je potrebno izvršiti i prijavu za plaćanje naknade za korišćenje građevinskog zemljišta po odluci lokalnih vlasti. Na istom sajtu možete preuzeti i Odluku o naknadi za korišćenje građevinskog zemljišta za Beograd.
Ove odluke postoje za svaki grad i opštinu posebno.


19. EVIDENTIRANJE ZA PDV


Evidentiranje za PDV nije obavezno.
Obavezu evidentiranja za PDV imaju firme koje započinju delatnost, a procene da će u narednih 12 meseci ostvariti promet iznad 4.000.000 dinara. Firme koje započinju delatnost, a koje procene da će u narednih 12 meseci ostvariti promet između 2 i 4 miliona dinara mogu, ako hoće, da se evidentiraju za PDV. Firma koja započinje delatnost, a proceni da će ostvariti promet manji od 2 miliona dinara ne može da se evidentira za PDV i ne treba ništa da radi po tom pitanju.
Kada se firma registruje za PDV u tom statusu mora ostati najmanje 2 godine. Nakon toga može podneti zahtev za brisanje iz evidencije ukoliko je to po zakonu moguće.

20. PRIJAVA PIB-A I RAČUNA U BANCI AGENCIJI ZA PRIVREDNE REGISTRE


Nakon dobijanja PIB-a i otvaranja računa u banci, ove podatke je potrebno prijaviti APR-u. To se radi podnošenjem registracione prijave za promenu podataka, a u prilogu se dostavljaju fotokopije PIB-a i ugovora sa bankom o otvaranju računa.
Ovom prilikom se plaća taksa u iznosu od 1.560,00 dinara.

 

21. POČETAK


Sada ste spremni da hrabro krenete u posao.

 


Tekst je u celosti preuzet sa internet stranice: MENA Consulting d.o.o. Beograd
Autor - Ljubiša Lazarević, diplomirani ekonomista

 

  Aktuelni konkursi
Izazov za inovativna rešenja za zelenu tranziciju srpske privrede (31.12.2026.)
Poziv istraživačima, inovatorima i preduzetnicima: 1.7 miliona evra za dobre projektne ideje! (07.02.2024.)
EmpoWomen: Prilika za preduzetnice u Deep-Tech sektoru (08.03.2024.)
Konkurs za dodelu kreditnih sredstava za podsticanje kvaliteta turističke ponude (01.09.2024.)
Konkurs za dodelu subvencija, transfera i dotacija namenjenih za projekte promocije, edukacije i treninga u turizmu u 2024. godini (29.03.2024.)
Javni konkurs za dodelu bespovratnih sredstava privrednim subjektima za sufinansiranje projekata od značaja za razvoj turističkog potencijala AP Vojvodine u 2024. godini (30.01.2024.)
Javni konkurs za dodelu bespovratnih sredstava mikro i malim privrednim društvima i preduzetnicima za subvencionisanje troškova za nabavku mašina/opreme u 2024. godini (30.01.2024.)
Prelazak na održiviji i otporniji ekosistem - osnaživanje malih i srednjih preduzeća u turizmu. (SMP-COSME-2023-TOURSME) (21.02.2024.)
Razvojni fond Vojvodine - Konkursi (31.12.2024.)
Javni poziv za učešće u programu podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2023. godini (27.03.2024.)
Drugi javni poziv za Program sufinansiranja inovacija (MATCHING GRANTS PROGRAM) (01.04.2024.)
Drugi javni poziv za Program ranog razvoja (MINI GRANTS PROGRAM) (01.04.2024.)
Drugi javni poziv za Program saradnje nauke i privrede (COLLABORATIVE GRANT SCHEME PROGRAM) (01.04.2024.)
PROSPERITATI ALAPÍTVÁNY - Eszközbeszerzés (2024.02.05.)
RAS - Javni poziv za učešće u programu podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 2023. godini (04.03.2023.)
 
Copyright © 2010, Sva prava zadržana. Naslovna strana | Investiranje u Kanjiži | Biznis sektor | Dokumenti | Baza podataka | Kontakt